Derde aansluiting fietstunnel op Tongeren dankzij 1,7 miljoen euro van Rijk

(Leestijd 3 minuten)

De derde aftakking voor fietsverkeer van en naar Tongeren, was eerst te duur. De verwachte 2,7 miljoen euro extra paste niet binnen het budget van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), een pakket aan verkeersmaatregelen dat genomen moet worden voordat de dubbele overweg sluit. 

Het college van B en W koos voor een trap. Tot onvrede van bewoners in buurtschap Tongeren. Zij voelden zich daardoor afgesloten van de rest van Boxtel.  

Wethouder Fred van Nistelrooij merkt dat de behoefte aan een volwaardige ontsluiting op de fietstunnel inmiddels flink is toegenomen. En dus werd gezocht naar andere mogelijkheden om de derde poot alsnog te financieren.

GOEDE VERBINDING

De beoogde nieuwbouwwijk in Boxtel-Noordwest bood uitkomst. Tussen de twee spoorlijnen, in de volksmond ook wel de oksel van Boxtel genoemd, moeten in het jaar 2050 zo’n vijftienhonderd woningen staan. In 2030 moeten de eerste vierhonderd huizen al zijn gebouwd. En in het kader van duurzaamheid wil de overheid dat meer mensen op de fiets en met het openbaar vervoer gaan in plaats van met de auto. 

Maar dan is een goede fietsverbinding tussen de geplande nieuwbouwwijk en het NS-station in Boxtel wel zo belangrijk. Daarom geeft het Rijk ook extra subsidie voor de fietstunnel. Maandag kregen burgemeester en wethouders een positieve reactie vanuit Den Haag. 

Wethouder Wim van der Zanden (ruimtelijke ordening) reageerde dinsdag tijdens het persgesprek opgelucht: ,,We zijn blij dat we dit geld nu binnen hebben. Daarmee voldoen we aan een wens die er al lang ligt.”

VOORWAARDE

Voorwaarde is wel dat de fietstunnel er vóór 2030 moet liggen, volgens de wethouder. Dat project is echter pas de laatste maatregel van het hele PHS-pakket dat moet worden uitgevoerd. Eerst zijn de verbindingswegen Ladonk-Kapelweg (VLK) en Tongeren én de aanpassingen aan de Keulsebaan aan de beurt.

Maar geen van deze plannen is nog gerealiseerd, vooral vanwege stikstofproblematiek. De dubbele overweg zou volgens de originele planning eind dit jaar dicht gaan. Dat scenario is sowieso niet meer haalbaar.

‘UITDAGING’

Alle projecten in de komende vier jaar uitvoeren lijkt met de ervaring van de afgelopen jaren schier onmogelijk. Toch is wethouder Van Nistelrooij positief: ,,Het is zeker een uitdaging, maar we denken dat het kan. We zijn op de goede weg in de ontwikkeling van alle PHS-projecten, ook die voor de Tongersestraat.”

Het Rijk investeert in totaal 2,5 miljard euro voor de aanleg van wegen, fietspaden en tunnels die nieuwe wijken bereikbaar maken. Van dat bedrag gaat 1,3 miljard euro naar woningbouwprojecten waarvoor de schop vóór 2030 de grond in gaat. 

Het demissionaire kabinet trekt ook 877 miljoen euro uit voor maatregelen die helpen om sneller huizen te realiseren. Denk aan water- en bodemwerk en oplossingen voor netcongestie.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *