
Kinderbos, in het buitengebied van Lennisheuvel, wordt in de toekomst een knooppunt voor twee waterstofleidingen, als alle plannen doorgaan. Een van de buizen ligt er al, maar die moet worden omgebouwd, de andere bestaat nog niet.
Het college van B en W geeft in de begroting aan mee te werken aan het Waterstofnetwerk Oost-Nederland.
Dit houdt in dat bestaande aardgasleidingen tussen Ommen (provincie Overijssel), Angerlo, Zevenaar, Ravenstein en Boxtel geschikt worden gemaakt voor het transport van waterstof.
DELTA RHINE CORRIDOR
Er is ook een plan om vanuit Rotterdam leidingen richting het Duitse Ruhrgebied te leggen, onder andere voor waterstof. Deze Delta Rhine Corridor, die nu nog niet bestaat, sluit over enkele jaren in het buitengebied van Lennisheuvel aan op het waterstofnetwerk Oost-Nederland, zo is de bedoeling. Zo ontstaat een verbinding met Duitsland en het noorden van het land.
Energiebedrijf RWE wil namelijk een fabriek in de Eemshaven bouwen om waterstof te produceren. Van daaruit gaat die via pijpleidingen het land door. De vraag zal zich vooral concentreren in de industrie- en chemieclusters in Nederland, België en Duitsland.
Waterstof is schoon en als brandstof te gebruiken. Het is mogelijk dit met behulp van elektriciteit te maken. Maar dat proces kost nu nog veel (niet-groene) stroom. Toch ziet het Rijk kansen voor de industrie om te verduurzamen met behulp van de energiebron.
EXPLOSIEF
Nadeel: waterstofgas is nogal brandbaar en explosief. Vandaar de plannen om het spul onder de grond te transporteren. Het is volgens een woordvoerder van het bedrijf Hynetwork, dat het Waterstofnetwerk Oost-Nederland realiseert, niet gevaarlijker als er waterstof door een leiding stroomt in plaats van aardgas.
Boxtel geeft de voorkeur aan ondergronds transport boven spoorvervoer. Er rijden al de nodige treinen met gevaarlijke stoffen door Boxtel. Het Rijk streeft ernaar het waterstofnetwerk Oost-Nederland in 2032 gereed te hebben.
