Bijgaande teksten zijn, met toestemming, voor een groot deel afkomstig uit weekblad "Brabants Centrum", weekblad voor Boxtel, Gemonde, Liempde en Esch.

De manier, waarop in die krant verslag gedaan is van het Spoorspektakel, kan ik niet verbeteren ! Dus heb ik het maar niet eens geprobeerd.
 

De opening van station Boxtel op vrijdag 29 september 2000

"Ik heb hem van Den Bosch tot Boxtel gereden." Trots als een klein jongetje klautert commissaris van de koningin Frank Houben uit de cabine van NS-locomotief 1733. Om 15.44 uur, zes minuten later dan gepland, is 'De Boxtel' gearriveerd op spoor 5 van het nieuwe station. De doop van de locomotief met champagne vormt de feestelijke opening van station Boxtel. "Wat een prachtig station", erkent de commissaris kort na de openingsplechtigheid.

Vele tientallen Boxtelaren hebben zich vrijdagmiddag rond drie uur op het Stationsplein verzameld om van de opening van het nieuwe station getuige te zijn. Daar tussendoor haasten zich reizigers naar de trein. Het zijn veelal studenten die rennen om de trein te halen en geen enkele belangstelling hebben voor de feestelijkheden op en rond het station. De opening van het station wordt een feestje zonder wanklank. De sloop van het monumentale eilandstation uit 872 en de aanpassing van de dienstregeling, twee 'pijnpunten' uit de recente Boxtelse spoorweggeschiedenis, zijn onderwerpen die vooral de NS-medewerkers niet graag aansnijden. In overdreven vriendelijke woorden wordt de totstandkoming van het station geschetst. Burgemeester Jan van Homelen is ook een tevreden man en spreekt nog voor de komst van de commissaris van een 'baanbrekende voonziening' voor Boxtel.

In zijn kielzog gaan de honderden genodigden rond half vier naar het perron. Een rode loper, twee palmboompjes en twee flessen champagne markeren de plek waar loc 1733 om 15.38 uur zal stoppen.

Zes minuten later dan gepland schuift loc 1733 langs het perron richting rode loper. De echte geïnteresseerden zoeken meteen naar het wapen van Boxtel en zien het op de gele locomotief glimmen. Commissaris van de koningin Houben en NS-directeur C. Robers worden ontvangen door burgemeester Van Homelen. Directeur W. van Stam van NS Stations houdt een feestrede en stelt dat Boxtel van knelpunt weer knooppunt is geworden. 

De sloop van het oude station wordt heel even aangestipt. Een onpraktisch gebouw, onhandig gelegen en niet meer berekend op de eisen van de moderne tijd, motiveert Van Stam de sloop. "Het nieuwe station is prettig, veilig en schoon en heeft met de Wizzl meer dan alleen maar een loket." De vrees voor vandalisme steekt de NS-directeur niet onder stoelen of banken. "Met de  gemeente en de burgers moeten we hier iets aan doen", vindt ze. 

In de partytent die op het Stationsplein is opgetrokken voor alle genodigden blijken de toespraken van met name burgemeester Van Homelen en commissaris van de koningin Houben meer dan alleen maar verplichte nummers. Beiden maken van de gelegenheid gebruik om de directieleden van NS fijntjes te wijzen op het belang van een goede dienstregeling voor Boxtel en het op peil houden van het personenvervoer. "Ik wil in de toekomst geen lege stations in Brabant", waarschuwt Houben.

De serieuze woorden volgen op de ludieke openingshandeling. Samen met de Boxtelse burgemeester heeft de commissaris twee flessen champagne uitgegoten over het gemeentewapen van Boxtel dat op de locomotief is geschilderd. Dat de flessen te vroeg ontkurkt zijn en het rode mantelpakje van NS-directeur Van Stam besmeuren werkt op de lachspieren van de omstanders. 

Loc 1733 staat na het champagnebad amper dertig minuten in Boxtel. Terwijl de gasten proosten op het nieuwe station, zet de locomotief koers richting Den Bosch. Daar wordt hij aan de autoslaaptrein gekoppeld. "Het viel niet mee om de locomotief even vrij te maken. De dienstregeling was eigenlijk te druk voor een feestje als dit", vertelt een van NS-woordvoerders.

 

© Jos Mandos, 1996-2008