Tegenstanders halen fel uit naar nieuwe verbindingsweg Boxtel tijdens ‘marathonzitting’ in Den Haag

(Leestijd 4 minuten)

Een eis van de gemeente: de dubbele spoorwegovergang blijft open zolang de verbindingsweg tussen de Kapelweg en industrieterrein Ladonk er nog niet ligt. © Dolph Cantrijn

Het laatste woord over de aanleg van de verbindingsweg tussen industrieterrein Ladonk en de Kapelweg (VLK) is nog niet gezegd, zo bleek tijdens een langverwachte zitting bij de Raad van State. Natuurorganisaties, omwonenden en ondernemers uitten felle kritiek op het project, dat volgens afbreuk doet aan bereikbaarheid, natuur en landschap.

De hoogste bestuursrechter van het land belegde dinsdag een marathonzitting over het bestemmingsplan ‘Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg’ (VLK) en een paar daarmee samenhangende verkeersbesluiten, zoals de verbindingsweg Tongeren, verkeersmaatregelen aan de Keulsebaan, en een fietstunnel in de directe nabijheid van de spoorwegovergangen.

Want voordat de weg er ligt, zal er nog heel wat water door de Kleine Aa moeten stromen, zo bleek tijdens de zitting. De vele tegenstanders, onder wie natuur- en landschapsclubs, omwonenden, bedrijven en de Boxtelse werkgeversvereniging, zien namelijk het huidige plan zo niet in de prullenmand, dan toch het liefst terug op de Boxtelse tekentafel belanden.

Overigens lopen de bezwaren van de natuur- en milieuorganisaties en ondernemers en werkgevers flink uiteen. Zo ziet de Werkgeversvereniging Boxtel en Omgeving niets in het afsluiten van de spoorwegovergangen voor gemotoriseerd verkeer: de ondernemers willen het liefst een ontsluiting via het centrum van Boxtel behouden.

Weliswaar zorgt de weg voor een nieuwe doorgaande verbinding tussen het bedrijventerrein Ladonk en de Kapelweg (VLK), en in het zuiden van Boxtel wordt de Keulsebaan opgewaardeerd, maar dat vinden de ondernemers niet genoeg.

Volgens de gemeente is de geopperde verkeerstunnel onder het dubbele spoor daarentegen geen betaalbaar en haalbaar alternatief. „Een tunnel voor gemotoriseerd verkeer heeft een veel diepere en langere tunnelbak nodig dan een fietstunnel. Daar is geen ruimte voor; dan moeten we veel meer gronden onteigenen dan we nu al moeten”, aldus een gemeentewoordvoerder.

Het openhouden van de spoorwegovergang maakt het er ook niet beter op, want er gaan straks in het kader van het ‘Programma Hoogfrequent Spoor’ (PHS) veel meer treinen tussen Den Bosch en Eindhoven rijden. Daardoor gaan de slagbomen minstens dertig minuten per uur dicht, wat weer veel wegopstoppingen oplevert.

Stikstof

Natuurorganisaties zoals Het Groene Hart en Stichting Kalksheuvel Groen zien ook niet veel in de huidige plannen. Zij vrezen dat het waardevolle akkerlandschap een flinke knauw krijgt, als de VLK die straks gaat doorsnijden. Volgens de gemeente is het wegtracé juist zo gekozen dat natuur en landschap de minste schade oplopen.

Ook vrezen de natuurclubs dat het extra verkeer op de verbindingsweg en de aanleg van de fietstunnel te veel stikstofneerslag op nabijgelegen Natura 2000-gebieden gaan opleveren. Deze natuurgebieden liggen vooral ten zuiden van Boxtel.

De gemeentewoordvoerder tekende daarop aan dat er in het noorden vanwege de nieuwe verbindingsweg meer stikstof vrij zal komen, maar dat dit in het zuiden juist gaat afnemen. De woordvoerders van de natuurorganisaties geloofden daar niet in en vroegen om nader onderzoek.

Slechte bereikbaarheid

Verder klagen sommige bedrijven, zoals autobedrijf Van de Sande en slijterij Boxly, over een veel slechtere bereikbaarheid. Als het spoor sluit, komt het autobedrijf aan een doodlopende weg te liggen. De slijterij kan bij de aanleg van een fietstunnel vanuit het westen niet meer bereikt worden met de auto.

Bovendien wees de eigenaar van Boxly de hoogste bestuursrechter erop dat de gemeente ondertussen ook een nieuw fietstunnelplan op stapel heeft staan, dat volgens hem nauwelijks afwijkt van het plan dat een paar jaar geleden nog door de Raad van State is vernietigd. „Het is allemaal oude wijn in nieuwe zakken, om in slijterstermen te blijven.”

Vergunningen

De hele rechtszaak duurde maar liefst vijf uur, waarin de rechters vooral veel technisch-juridische vragen over de details van de VLK en de spoorwegafsluiting stelden. Waarschijnlijk zal de uitspraak daarom nog wel wat weken op zich laten wachten.

Wel volgt er mogelijk nog een tussenuitspraak, waarbij de gemeente de kans krijgt om eventuele fouten en omissies te repareren. Bovendien bleek de gemeente nog niet alle vergunningen binnen te hebben, want de provincie broedt al een paar jaar op de natuurvergunning voor het wegenproject. Kortom, het papier is geduldig.

Uitspraak volgt begin volgend jaar.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *